reklama

Voliť zo zahraničia nie je med lízať

Chystáte sa v sobotu voliť? Ja už som odvolila. Ale za akú cenu...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (15)

Už od začiatku roka som vedela, že nebudem doma v období volieb. Keďže som si chcela splniť svoju občiansku povinnosť, napísala som v januári na slovenské veľvyslanectvo v Nairobi a spýtala sa, ako mám postupovať. Odpoveď ma potešila - dá sa vraj voliť prostredníctvom pošty (moja česká kamarátka tu v Kampale mi začala závidieť, lebo český zákon to neumožňuje). Aby som nezmeškala žiadne termíny, hneď vo februári som poslala žiadosť o voľbu poštou, aj keď stačilo, aby bola doručená na obecný úrad v mieste môjho trvalého bydliska najneskôr 50 dní predo dňom volieb, t.j. 23.4.2010. Cena dobrá - klasických 1600 ugandských šilingov, teda pol eura.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Obecný úrad potom na adresu v cudzine najneskôr 35 dní predo dňom volieb (8.5.2010) zašle obálku s hlasovacími lístkami. A tu sa to začína komplikovať. V Ugande sa totiž pošta nedoručuje osobne. Jediný spôsob je doručenie do P.O.Boxu. Poprosila som preto kamaráta, ktorý pracuje pre firmu, ktorá P.O.Box má, či si môžem obálku nechať poslať k nim. Prešiel mesiac, prešli dva, prišiel začiatok mája a obálka nikde. Pomyslela som si, že sa dopis zrejme cestou niekde utopil v mori alebo vypadol z lietadla... 20. mája som rezignovala a na výlet do Juhoafrickej republiky som odchádzala s tým, že týchto volieb sa nezúčastním.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V utorok 1. júna, hneď po návrate, mi kamarát volá, že má pre mňa lístky na vyzdvihnutie zásielky. A dokonca mi už prišlo aj prvé upozornenie. Na druhý deň som po práci bežala na centrálnu poštu a lapajúc po dychu som dorazila 5 minút pred piatou. Lenže zodpovedná úradníčka už tam nebola, pretože nasledujúceho dňa mali v Ugande štátny sviatok, a tak odišla domov skôr. Jej kolegyňa mi povedala, nech sa vrátim v piatok. Prosila som ju, nech urobí výnimku, ale tvrdo ma odbila. Našťastie som narazila na strážnika, ktorý sa nado mnou zľutoval a zavolal úradníčkinho nadriadeného. Ten sa mi ospravedlnil za svoju podriadenú a obálku mi vydal. Hodinky ukazovali 5.20.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po otvorení obálky som si prečítala, že môj hlasovací lístok musí doraziť na Slovensko najneskôr v piatok nasledujúceho týždňa, teda 11.6.2010. Vybrala som sa preto rovno do oddelenia expresných zásielok, kde mi najskôr povedali, že ich "expresné" doručenie trvá približne dva týždne, a ďalšia pani to zaklincovala tým, že na Slovensko ich zásielky nechodia. Vraj nech sa obrátim na niektorú z medzinárodných zasielateľských služieb. Hodinky ukazujú 5.35, a ich kancelárie zatvárajú o šiestej.

Bežím teda cez celé mesto až do päťhviezdičkového hotela, kde tieto spoločnosti sídlia. Stihla som to - 5.55! Slovensko? Hm, kde to je? Nó, myslím, že vám to tam môžeme doručiť. Cena? 80.000 šilingov (asi 30 eur). U konkurentov vo vedľajšej kancelárii mi cenu stanovili až na 120.000 šilingov. Zaváhala som - má môj hlas vo voľbách skutočne až tak vysokú cenu? Po tom všetkom zhone som si však povedala, že to predsa nevzdám. Ako bonus som dostala možnosť sledovať svoju zásielku cez internet. Hm, to mi pripomína, že by som sa mala pozrieť, kde sa môj hlasovací lístok nachádza - na centrálnej pošte v Ugande? V Káhire? V Bruseli? Alebo žeby už na obecnom úrade v Blatnej na Ostrove?

Katka Bendíková

Katka Bendíková

Bloger 
  • Počet článkov:  35
  •  | 
  • Páči sa:  0x

v Ugande. prišla ako dobrovoľníčka pre neziskovku, potom sa dostala do Asociácie ugandských mikrofinančných inštitúcií a momentálne manažuje Red Chilli Hideaway - teda backpackerský hostel/kemp/reštauráciu a vysiela ľudí na safari po celej Ugande. čo bude potom? bude, ako bude. Zoznam autorových rubrík:  Kam ma bicykel zaviedolUgandaCestovanie v AfrikeO Slovákoch a MaďarochPriestor na diskusiuO mne

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu